|
|
Działalność koła artystycznego
Rok szkolny 2010/2011
"Świat jest teatrem, aktorami ludzie..."
[W. Szekspir]
- Miejsce działania: Zespół Szkół nr 3 w Ostrowcu Św.
- Rok założenia: 2010
- Opiekun: p. Katarzyna Pastuszka
- Uczestnicy: uczniowie Zespołu Szkół Nr 3 w Ostrowcu Św., zainteresowani działaniem teatralnym, uczniowie uzdolnieni
muzycznie i plastycznie, świadomi swych możliwości, Ci, w których talent drzemie, ale potrzebują wyraźnej zachęty,
aby go ujawnić.
I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Koło teatralne skupia uczniów dążących do kontaktu z żywą sztuką. Uczniowie w ramach pracy koła przygotowują spektakle,
happeningi, wieczory poetyckie, akcje, organizują i prowadzą imprezy szkolne.
Program zajęć artystycznych obejmuje:
- świadomy odbiór dzieła sztuki,
- dzielenie się przeżyciami na temat kreowanego spektaklu,
- uczenie komunikowania się w grupie,
- kształcenie wrażliwości estetycznej,
- kształcenie postaw moralnych i kultury.
Twórczość artystyczna wywiera ogromny wpływ na każdego człowieka bez względu na wiek. Aby jednak mogła być interpretowana
i przeżywana we właściwy sposób, potrzebne jest ku temu specjalne przygotowanie. Niezbędna staje się więc wszechstronna
edukacja humanistyczna. Koło powołane jest więc do podejmowania różnorodnych działań artystycznych wynikających z potrzeb
i zainteresowań jego członków. Stwarza młodzieży możliwość twórczego rozwijania zainteresowań recytatorskich, aktorskich,
teatralnych, muzycznych, plastycznych i innych.
II. ODBIORCY
Koło artystyczne skupia chętnych uczniów z różnych klas ZS nr 3 w Ostrowcu Św.
(1 Tia, 1 Tib, 1 Tl, 1 Tm, 1 Te, 2 Tl, 3 Te, 3 Tib).
Działa w ramach zajęć pozalekcyjnych i oferuje zainteresowanym działalność w różnorodnych grupach:
- Literaci - grupa skupia przyszłych scenarzystów lub twórców słowa pisanego, którzy wyszukują, tworzą i opracowują
scenariusze różnych imprez czy przedstawień, bawią się w recenzentów i krytyków teatralnych czy filmowych
- Aktorzy - uczniowie, którzy odkrywają w sobie aktorskie pasje, podejmują próby gry scenicznej i zgłębiają tajniki gry
(mimika, gest, sposób poruszania się, interpretacja tekstu)
- Recytatorzy - grupa utalentowanych interpretatorów tekstów lirycznych, prozatorskich i dramatycznych
- Plastycy - uczniowie, którzy przejawiają zdolności plastyczno-dekoratorskie, opracowują scenografię, kostiumy lub ich elementy, dbają o rekwizyty, przygotowują informacje o spektaklu (afisze, zaproszenia, programy, itp.)
- Muzycy - wrażliwi i utalentowani artyści, którzy wykonują utwory muzyczne (śpiewają, grają, komponują), zajmują się też oprawą muzyczną imprez i spektakli.
Członkowie koła biorą aktywny udział w:
- przygotowaniach spektakli, przedstawień i inscenizacji prezentowanych w szkole i w środowisku lokalnym
- konkursach recytatorskich
- konkursach literackich
- przeglądach zespołów artystycznych
Działalność w kole artystycznym sprzyja wykształceniu otwartej i aktywnej postawy młodzieży, poszerza skalę jego
emocjonalnych odczuć, rozwija i wzbogaca wyobraźnię, ćwiczy umiejętność wyrażania siebie w sposób komunikatywny,
rozwija postawę twórczą, kształci język.
Aktywne uczestniczenie w uroczystościach szkolnych umożliwia uczniom wykazanie talentu zaangażowania społecznego poprzez
pełnienie ról rozwija w nich odwagę, odpowiedzialność, rzetelność i obowiązkowość.
III. CELE
Nadrzędnym celem programu jest popularyzacja wśród młodzieży różnorodnych form artystycznych oraz rozwijanie zdolności,
talentów i umiejętności.
Cele szczegółowe - młodzież skupiona w kole artystycznym:
- rozwija zainteresowania artystyczne oraz indywidualne zdolności aktorskie, literackie, recytatorskie, plastyczne,
muzyczne i taneczne,
- przygotowuje się do świadomego uczestnictwa w kulturze i obcowania ze sztuka,
- wyzwala w sobie możliwości kreacyjne, wszechstronnie rozwija osobowość, ekspresję i wrażliwość estetyczną,
- zdobywa podstawowe wiadomości o historii teatru, jego przeobrażeniach i współczesnym kształcie,
- rozwija umiejętności współdziałania w zespole, kształci umiejętność pracy w grupie przy współtworzeniu dzieła,
- kształtuje indywidualne i społeczne cechy (dyscyplina, odpowiedzialność, rzetelność, wiarygodność, punktualność,
systematyczność),
- rozwija poczucie tolerancji wobec poglądów i przekonań innych ludzi, kształtuje postawy demokratyczne i pozytywne cechy
charakteru (życzliwość, otwartość, szczerość, szacunek),
- wyrabia pewność siebie, doskonali umiejętność pokonywania wstydu i lęku przed wystąpieniami publicznymi,
- kształci swoje umiejętności poprawnej wymowy, głośnego czytania oraz recytacji ze zwróceniem szczególnej uwagi
na artykulację, akcent, tempo, rytm, intonację, modulację,
- rozbudza potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły i środowiska lokalnego
IV. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Cele koła artystycznego realizowane są w ramach wykonywanych zadań. Efekt finalny widoczny jest w postaci działań twórczych
uczniów.
- Przygotowanie części artystycznych towarzyszących imprezom, akademiom i uroczystościom szkolnym, np. Ślubowanie klas 1, Dzień Edukacji Narodowej, szkolne Jasełka, Dzień Otwarty Szkoły, Dzień Wiosny, itp
- Przygotowanie własnych przedstawień i inscenizacji na podstawie tekstów klasycznych lub samodzielnie tworzonych scenariuszy
- Prezentacja spektakli w szkole i poza nią.
- Wymiana doświadczeń z innymi zespołami poprzez:
- nawiązanie kontaktów i współpraca z grupami teatralnymi i artystycznymi szkół naszego regionu
- udział w przeglądach artystycznych
- Udział w konkursach recytatorskich, literackich, tanecznych, itp.
(Konkurs Pieśni Patriotycznej i Legionowej (MCK), Konkurs Poezji Obcojęzycznej (LO nr III w Ostrowcu Św.), Przegląd Jasełek i Inscenizacji Bożonarodzeniowych, Ogólnopolski Przegląd Kolęd i Pastorałek - Będzin 2011., Konkurs Plastyczny - Komiksowa Klasa ze snów 2110), Konkurs Piosenki Obcojęzycznej - Starachowice
- Spotkania z aktorami, udział w warsztatach teatralnych
- Śledzenie ciekawych imprez kulturowych (spotkania, koncerty, itp.)
- Gromadzenie materiałów, pamiątek, czasopism, afiszy, programów teatralnych, itp.
- Dokumentowanie działalności i promocja dokonań poprzez:
- wizualizacją osiągnięć (prowadzenie gazetki koła)
- zamieszczanie informacji na szkolnej stronie internetowej
V. EWALUACJA
Ewaluację programu stanowić będą:
- potwierdzenia, dyplomy i wyróżnienia zdobyte przez koło artystyczne
- dokumentacja potwierdzająca realizacją zadań - zdjęcia
|
|
|
|
|
|