Kierunki kształcenia w ZSH - rok 2000
W roku 2000 w skład Zespołu Szkół Hutniczych wchodziły następujące szkoły:
- Technikum Hutniczo-Mechaniczne,
- Liceum Techniczne,
- Liceum Ogólnokształcące,
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa,
- Technikum Hutniczo-Mechaniczne na podbudowie ZSZ
|
WIDOK Z WIADUKTU NA BUDYNEK THM - 2000r. |
Technikum Hutniczo-Mechaniczne
na podbudowie szkoły podstawowej było szkołą pięcioletnią, po ukończeniu której absolwent zdobywał
wykształcenie średnie (po zdaniu egzaminu dojrzałości) oraz otrzymywał dyplom technika określonej specjalności (obowiązywało wykonanie
pracy dyplomowej zgodnie z profilem kształcenia).
W roku 2000 Technikum Hutniczo-Mechaniczne (5 letnie) kształciło w zawodach:
- technik elektronik (specjalności: systemy komputerowe, urządzenia elektroniczne, elektronika ogólna),
- technik mechanik (specjalności: mechanika precyzyjna z automatyką, programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie, obróbka skrawaniem).
Wyboru specjalności uczniowie dokonywali w klasie 4-tej lub 5-tej.
Charakterystyka ówczesnych kierunków kształcenia w THM
# Systemy komputerowe - absolwent technikum o tej specjalności posiadał wiedzę z zakresu:
- budowy i obsługi komputera i urządzeń peryferyjnych (drukarki, skanery),
- serwisu i diagnostyki sprzętu komputerowego,
- elektroniki analogowej i cyfrowej,
- instalacji i konfiguracji sieci komputerowych,
- programowania w asemblerze i językach wyższego poziomu,
- projektowania systemów i sieci komputerowych,
- komputerowego wspomagania projektowania układów elektronicznych,
- komputerowego symulowania i modelowania układów cyfrowych i mikroprocesorowych.
W późniejszym okresie kierunek
systemy komputerowe został zmieniony na
systemy i sieci komputerowe.
|
PRACOWNIA INFORMATYCZNA s.403 |
# Elektronika ogólna - absolwent technikum o tej specjalności posiadał wiedzę z zakresu:
- projektowania, montażu i uruchamiania układów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
- budowy i uruchamiania urządzeń radiowych, telewizyjnych, satelitarnych, central alarmowych itp.,
- serwisu i diagnostyki sprzętu RTV i AGD,
- wykorzystania komputera przy projektowaniu układów elektronicznych,
- programowania mikroprocesorów (asembler),
- programowania w językach wyższego poziomu.
|
PRACOWNIA URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH s.407 |
# Technik mechanik - absolwent tej klasy w czasie całego toku nauki zapoznawał się:
- z podstawowymi zasadami statyki mechanizmów, maszyn, urządzeń i przyrządów precyzyjnych oraz wyrabia umiejętności poprawnego ich stosowania w budowie maszyn i przyrządów,
- z zasadami łączenia i współdziałania elementów maszyn, ich konstrukcją, sposobem pracy, zakresem stosowania i podstawami normalizacji,
- z zasadami kształtowania elementów maszyn, oraz wykonywania typowych ich obliczeń mechanicznych i wytrzymałościowych,
- z podstawowymi normami rysunkowymi, zasadami sporządzania szkiców i rysunków elementów maszyn, wymiarowania, ich opisywania oraz sporządzania dokumentacji rysunkowej,
- z doborem materiałów konstrukcyjnych na wyrób elementów maszyn i wpływem technologii na ich pracę i trwałość,
- z metodami doboru pasowań i tolerancji, obróbki cieplnej i stanu powierzchni elementów maszynowych i ich zespołów,
- z normami i katalogami technicznymi oraz sposobami posługiwania się nimi,
- z technologią pracy umysłowej w zakresie umiejętności obserwowania zjawisk, ich analizowania , opisywania i wysnuwania wniosków,
- a także wyrabiania umiejętności widzenia przestrzennego i wyobraźni konstrukcyjnej i kształtuje odpowiedzialność osobistą za wykonywaną pracę i jej jakość.
|
PRACOWNIA METROLOGII WARSZTATOWEJ |
W roku 2000 szkoła posiadała bogato wyposażone pracownie do ćwiczeń laboratoryjnych:
- 2 pracownie komputerowe s.403 i s.215k,
- pracownia systemów mikroprocesorowych s.101,
- pracownia urządzeń elektronicznych s.407,
- pracownia elektroniki ogólnej s.105,
- pracownia automatyki i robotyki s.117,
- pracownia metrologii warsztatowej s.114,
- pracownia energoelektroniki - w budynku przy ul. Sandomierskiej 26a,
- inne.
Pracownie te wyposażone są do dziś w nowoczesne urządzenia i przyrządy powszechnie stosowane w przemyśle: oscyloskopy, generatory, multimetry,
mikroskopy, zasilacze, sterowniki, przyrządy i urządzenia pomiarowe i inne.
Szkoła posiadała dostęp do Internetu (modem 56kbit/sek.). Planowana była dalsza rozbudowa sieci komputerowej w szkole i
połączenie z Internetem poprzez terminal SDI zapewniający stałe łącze z Internetem. Dodatkową zaletą terminala SDI była szybkość
transmisji wynosząca 115 kb/sek.
Jako jedyna szkoła średnia w Ostrowcu THM posiadał sieć komputerową Novell 4.11 (pózniej wykorzystywaną w celach dydaktycznych). Większość zajęć z przedmiotów informatycznych już wóczas była
prowadzona z wykorzystaniem sieci komputerowej. Każdy uczeń naszej szkoły posiadał własne konto na serwerze, do którego tylko on miał dostęp.
Uczniowie oprócz programowych zajęć laboratoryjnych mogli samodzielnie projektować i sprawdzać swoje układy elektroniczne,
konstrukcje i projekty.
Już wówczas szkoła posiadała odpowiednie oprogramowanie do komputerów umożliwiające symulację oraz projektowanie układów elektronicznych,
konstrukcji mechanicznych, sterowania procesami produkcyjnymi itp.
W tym okresie uczniowie technikum byli autorami wielu ciekawych projektów, które zdobywały wyróżnienia nie tylko w województwie ale i w kraju.
Dla uczniów zdolnych i mających ambicję szkoła stwarzała możliwości do osiągania sukcesów w różnych olimpiadach, turniejach i
konkursach. Dominowały tu: Olimpiada Wiedzy Technicznej, Olimpiada Fizyczna, Turniej Wiedzy o Wynalazczości, Turniej Młodych
Mistrzów Techniki, Olimpiada Ekonomiczna, Olimpiada Matematyczna.
Nasi uczniowie zdobywali w tych konkursach sukcesy na szczeblu krajowym, a nawet międzynarodowym (1998 r. - Marcin Szlufik -
srebrny medal na Olimpiadzie Fizycznej w Toronto-Kanada).
Szkoła posiadała także doskonałe warunki do rozwijania umiejętności sportowych - 3 sale gimnastyczne, (dwie do gier zespołowych i jedna do
zajęć gimnastycznych) oraz siłownię wyposażoną w zestaw przyrządów do ćwiczeń. Uczniowie pasjonujący się koszykówką mogli rozwijać
swoje umiejętności na zajęciach pozalekcyjnych.
Uczniowie THM, LT, LO rozpoczynali naukę obozem integracyjnym.
Charakterystyka Technikum po ZSZ
Technikum Hutniczo-Mechaniczne na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej było szkołą 3 letnią kształcącą w zawodzie technik elektronik
- specjalność
energoelektronika. Szkoła kończyła się maturą oraz zdobyciem dyplomu technika elektronika. Pierwszeństwo w przyjęciu
do 3 letniego technikum mieli uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej ZSH.
|
WARSZTAT ELEKTRONICZNY |
Charakterystyka profili kształcenia w Liceum Technicznym
Liceum Techniczne było szkołą 4 letnią kończącą się maturą. Szkoła proponowała profile kształcenia:
- elektroniczny,
- ekonomiczno-administracyjny,
- mechaniczny.
Program nauczania w Liceum Technicznym był taki sam jak w liceum ogólnokształcącym z tym, że dodatkowo wprowadzone były do programu
nauczania przedmioty zawodowe związane z wybranym przez kandydata profilem oraz przedsiębiorczość i komputeryzacja. Duży nacisk
położono się na naukę
języków obcych. Każdy uczeń uczył się dwóch języków obcych (do wyboru - j. angielski, j. niemiecki i
j. rosyjski). Uczniowie LT przez trzy lata uczyli się pracować z komputerem - w klasie pierwszej i drugiej na przedmiocie
"elementy informatyki", w klasie trzeciej na przedmiocie
"komputeryzacja" (obsługa konkretnych programów związanych z profilem
klasy). Na
"przedsiębiorczości" uczniowie uczuli się m.in. jak aktywnie poszukiwać pracy, jak założyć własną firmę, jak dyskutować
i bronić swoich racji.
Większość zajęć w Liceum Technicznym prowadzona była systemem ćwiczeniowo-laboratoryjnym.
Szkoła zapewniała dobre przygotowanie ogólnokształcące i ogólnozawodowe umożliwiające dalsze kształcenie w krótkich cyklach w szkołach
policealnych lub na studiach wyższych.
|
PRACOWNIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI s.405 |
# Profil elektroniczny - absolwent tej klasy posiadał wiedzę z zakresu:
- budowy i projektowania układów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
- programowania w języku Turbo Pascal,
- budowy i obsługi komputera,
- serwisu sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych,
- wykorzystania komputera w pracy zawodowej.
# Profil mechaniczny - absolwent tej klasy w wyniku kształcenia w całym toku nauki potrafił:
- dobierać źródła informacji technicznej,
- odczytywać podstawowe informacje techniczne przekazywane w formie rysunku technicznego i komputerowego,
- przestrzegać obowiązujących norm technicznych,
- tworzyć algorytmy postępowania przy projektowaniu elementów maszyn i urządzeń technicznych,
- organizować stanowiska pracy w zakresie wykonywanych prac projektowych,
- wykonywać projekty typowych i nietypowych elementów konstrukcyjnych,
- obliczać elementy konstrukcyjne poddane różnym sposobom działania obciążenia,
- sporządzać dokumentację techniczną projektu elementu konstrukcyjnego.
Charakterystyka Liceum Ogólnokształcącego
Liceum ogólnokształcące było szkołą o czteroletnim cyklu kształcenia kończącą się egzaminem dojrzałości. W Liceum Ogólnokształcącym
istniał wówczas jeden profil kształcenia - przysposobienie wojskowe. Absolwent tego profilu zdawał maturę, jednak bez dodatkowych
kwalifikacji jak po Liceum Technicznym. Program nauczania obok przedmiotów ogólnokształcących obejmował dodatkowo przedmioty wojskowe.
|
NA POLIGONIE W KIELCACH-BUKÓWCE |
Aby zostać przyjętym do klasy o tym profilu należało:
- zdać egzamin wstępny (takie same zasady jak w innych szkołach),
- zdać test sprawnościowy (na dzień dzisiejszy nie znane są jeszcze wymagania),
- wykazać się nienagannym stanem zdrowia (weryfikacje pod tym kątem przeprowadzała wojskowa komisja poborowa).
|
KLASA 1PW NA BOISKU SZKOLNYM |
Cykl kształcenia dla profilu przysposobienie wojskowe przebiegał następująco:
- jeden dzień nauki był dniem wojskowym, podczas którego odbywała się nauka wyłącznie przedmiotów wojskowych,
- zostały zorganizowane dwa obozy: zimowy i letni,
- uczniowie otrzymali mundury,
- część zajęć wojskowych odbywała się w jednostce wojskowej w Kielcach.
Ze względu na brak porozumienia między MON i MEN powstała tylko jedna klasa o tym profilu (wychowawcą został p. Stanisław Paluch).
Charakterystyka profili kształcenia w ZSZ
Zasadnicza Szkoła Zawodowa była szkołą 3 letnią, po ukończeniu której absolwent zdobywał zawód.
Szkoła kształciła w zawodach:
- monter - elektronik,
- elektromechanik,
- ślusarz - spawacz,
- monter instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych,
- mechanik - monter maszyn i urządzeń,
- operator obrabiarek skrawających.
|
BUDYNEK ZSZ - UL. SANDOMIERSKA 26a |
W I-ej klasie nauka teoretyczna odbywała się przez cztery dni w tygodniu, w klasie II-ej i III-ej - przez trzy dni.
Zajęcia praktyczne odbywały się na warsztatach szkolnych: w I-ej klasie trwały jeden dzień, w drugiej klasie - 2 dni w tygodniu.
Zajęcia praktyczne były bezpłatne - uczeń nie musiał ponosić kosztów związanych z odbywaniem zajęć praktycznych.
|
WARSZTATY ZSH - UL. SANDOMIERSKA 26a |
Wszyscy uczniowie Zespołu Szkół Hutniczych w czasie nauki w szkole mogli zdobyć dodatkowe kwalifikacje np.:
- w zakresie spawania elektrycznego,
- eksploatacji urządzeń i instalacji elektroenergetycznych,
- naprawy sprzętu radiowo-telewizyjnego,
- otwierania własnej działalności gospodarczej,
- modernizacji i diagnostyki sprzętu komputerowego.
|
WARSZTATY ZSH - UL. SANDOMIERSKA 26a |