Dzisiaj jest .
 
» Kierunki kształcenia - ZSH 2000


 
ZS3 jest liderem w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych
 
Fundacja Na Rzecz Wspierania Rozwoju Zespołu Szkół Nr 3 w Ostrowcu Świętokrzyskim
 
Patronat naukowy nad klasami informatycznymi ZS3 sprawuje Polskie Towarzystwo Informatyczne
 
 

Kierunki kształcenia w ZSH - rok 2000

W roku 2000 w skład Zespołu Szkół Hutniczych wchodziły następujące szkoły:
  • Technikum Hutniczo-Mechaniczne,
  • Liceum Techniczne,
  • Liceum Ogólnokształcące,
  • Zasadnicza Szkoła Zawodowa,
  • Technikum Hutniczo-Mechaniczne na podbudowie ZSZ
Widok z wiaduktu na budynek szkoły
WIDOK Z WIADUKTU NA BUDYNEK THM - 2000r.

Technikum Hutniczo-Mechaniczne na podbudowie szkoły podstawowej było szkołą pięcioletnią, po ukończeniu której absolwent zdobywał wykształcenie średnie (po zdaniu egzaminu dojrzałości) oraz otrzymywał dyplom technika określonej specjalności (obowiązywało wykonanie pracy dyplomowej zgodnie z profilem kształcenia).

W roku 2000 Technikum Hutniczo-Mechaniczne (5 letnie) kształciło w zawodach:
  • technik elektronik (specjalności: systemy komputerowe, urządzenia elektroniczne, elektronika ogólna),
  • technik mechanik (specjalności: mechanika precyzyjna z automatyką, programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie, obróbka skrawaniem).
Wyboru specjalności uczniowie dokonywali w klasie 4-tej lub 5-tej.

Charakterystyka ówczesnych kierunków kształcenia w THM

# Systemy komputerowe - absolwent technikum o tej specjalności posiadał wiedzę z zakresu:
- budowy i obsługi komputera i urządzeń peryferyjnych (drukarki, skanery),
- serwisu i diagnostyki sprzętu komputerowego,
- elektroniki analogowej i cyfrowej,
- instalacji i konfiguracji sieci komputerowych,
- programowania w asemblerze i językach wyższego poziomu,
- projektowania systemów i sieci komputerowych,
- komputerowego wspomagania projektowania układów elektronicznych,
- komputerowego symulowania i modelowania układów cyfrowych i mikroprocesorowych.
W późniejszym okresie kierunek systemy komputerowe został zmieniony na systemy i sieci komputerowe.

Pracownia informatyczna s.403
PRACOWNIA INFORMATYCZNA s.403

# Elektronika ogólna - absolwent technikum o tej specjalności posiadał wiedzę z zakresu:
- projektowania, montażu i uruchamiania układów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
- budowy i uruchamiania urządzeń radiowych, telewizyjnych, satelitarnych, central alarmowych itp.,
- serwisu i diagnostyki sprzętu RTV i AGD,
- wykorzystania komputera przy projektowaniu układów elektronicznych,
- programowania mikroprocesorów (asembler),
- programowania w językach wyższego poziomu.

Pracownia urządzeń elektronicznych s.407
PRACOWNIA URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH s.407

# Technik mechanik - absolwent tej klasy w czasie całego toku nauki zapoznawał się:
- z podstawowymi zasadami statyki mechanizmów, maszyn, urządzeń i przyrządów precyzyjnych oraz wyrabia umiejętności poprawnego ich stosowania w budowie maszyn i przyrządów,
- z zasadami łączenia i współdziałania elementów maszyn, ich konstrukcją, sposobem pracy, zakresem stosowania i podstawami normalizacji,
- z zasadami kształtowania elementów maszyn, oraz wykonywania typowych ich obliczeń mechanicznych i wytrzymałościowych,
- z podstawowymi normami rysunkowymi, zasadami sporządzania szkiców i rysunków elementów maszyn, wymiarowania, ich opisywania oraz sporządzania dokumentacji rysunkowej,
- z doborem materiałów konstrukcyjnych na wyrób elementów maszyn i wpływem technologii na ich pracę i trwałość,
- z metodami doboru pasowań i tolerancji, obróbki cieplnej i stanu powierzchni elementów maszynowych i ich zespołów,
- z normami i katalogami technicznymi oraz sposobami posługiwania się nimi,
- z technologią pracy umysłowej w zakresie umiejętności obserwowania zjawisk, ich analizowania , opisywania i wysnuwania wniosków,
- a także wyrabiania umiejętności widzenia przestrzennego i wyobraźni konstrukcyjnej i kształtuje odpowiedzialność osobistą za wykonywaną pracę i jej jakość.

Pracownia metrologii warsztatowej
PRACOWNIA METROLOGII WARSZTATOWEJ

W roku 2000 szkoła posiadała bogato wyposażone pracownie do ćwiczeń laboratoryjnych:
- 2 pracownie komputerowe s.403 i s.215k,
- pracownia systemów mikroprocesorowych s.101,
- pracownia urządzeń elektronicznych s.407,
- pracownia elektroniki ogólnej s.105,
- pracownia automatyki i robotyki s.117,
- pracownia metrologii warsztatowej s.114,
- pracownia energoelektroniki - w budynku przy ul. Sandomierskiej 26a,
- inne.

Pracownie te wyposażone są do dziś w nowoczesne urządzenia i przyrządy powszechnie stosowane w przemyśle: oscyloskopy, generatory, multimetry, mikroskopy, zasilacze, sterowniki, przyrządy i urządzenia pomiarowe i inne.

Szkoła posiadała dostęp do Internetu (modem 56kbit/sek.). Planowana była dalsza rozbudowa sieci komputerowej w szkole i połączenie z Internetem poprzez terminal SDI zapewniający stałe łącze z Internetem. Dodatkową zaletą terminala SDI była szybkość transmisji wynosząca 115 kb/sek. Jako jedyna szkoła średnia w Ostrowcu THM posiadał sieć komputerową Novell 4.11 (pózniej wykorzystywaną w celach dydaktycznych). Większość zajęć z przedmiotów informatycznych już wóczas była prowadzona z wykorzystaniem sieci komputerowej. Każdy uczeń naszej szkoły posiadał własne konto na serwerze, do którego tylko on miał dostęp. Uczniowie oprócz programowych zajęć laboratoryjnych mogli samodzielnie projektować i sprawdzać swoje układy elektroniczne, konstrukcje i projekty. Już wówczas szkoła posiadała odpowiednie oprogramowanie do komputerów umożliwiające symulację oraz projektowanie układów elektronicznych, konstrukcji mechanicznych, sterowania procesami produkcyjnymi itp.

W tym okresie uczniowie technikum byli autorami wielu ciekawych projektów, które zdobywały wyróżnienia nie tylko w województwie ale i w kraju. Dla uczniów zdolnych i mających ambicję szkoła stwarzała możliwości do osiągania sukcesów w różnych olimpiadach, turniejach i konkursach. Dominowały tu: Olimpiada Wiedzy Technicznej, Olimpiada Fizyczna, Turniej Wiedzy o Wynalazczości, Turniej Młodych Mistrzów Techniki, Olimpiada Ekonomiczna, Olimpiada Matematyczna. Nasi uczniowie zdobywali w tych konkursach sukcesy na szczeblu krajowym, a nawet międzynarodowym (1998 r. - Marcin Szlufik - srebrny medal na Olimpiadzie Fizycznej w Toronto-Kanada).

Szkoła posiadała także doskonałe warunki do rozwijania umiejętności sportowych - 3 sale gimnastyczne, (dwie do gier zespołowych i jedna do zajęć gimnastycznych) oraz siłownię wyposażoną w zestaw przyrządów do ćwiczeń. Uczniowie pasjonujący się koszykówką mogli rozwijać swoje umiejętności na zajęciach pozalekcyjnych.

Uczniowie THM, LT, LO rozpoczynali naukę obozem integracyjnym.

Charakterystyka Technikum po ZSZ

Technikum Hutniczo-Mechaniczne na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej było szkołą 3 letnią kształcącą w zawodzie technik elektronik - specjalność energoelektronika. Szkoła kończyła się maturą oraz zdobyciem dyplomu technika elektronika. Pierwszeństwo w przyjęciu do 3 letniego technikum mieli uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej ZSH.

Warsztat elektroniczny
WARSZTAT ELEKTRONICZNY

Charakterystyka profili kształcenia w Liceum Technicznym

Liceum Techniczne było szkołą 4 letnią kończącą się maturą. Szkoła proponowała profile kształcenia:
- elektroniczny,
- ekonomiczno-administracyjny,
- mechaniczny.

Program nauczania w Liceum Technicznym był taki sam jak w liceum ogólnokształcącym z tym, że dodatkowo wprowadzone były do programu nauczania przedmioty zawodowe związane z wybranym przez kandydata profilem oraz przedsiębiorczość i komputeryzacja. Duży nacisk położono się na naukę języków obcych. Każdy uczeń uczył się dwóch języków obcych (do wyboru - j. angielski, j. niemiecki i j. rosyjski). Uczniowie LT przez trzy lata uczyli się pracować z komputerem - w klasie pierwszej i drugiej na przedmiocie "elementy informatyki", w klasie trzeciej na przedmiocie "komputeryzacja" (obsługa konkretnych programów związanych z profilem klasy). Na "przedsiębiorczości" uczniowie uczuli się m.in. jak aktywnie poszukiwać pracy, jak założyć własną firmę, jak dyskutować i bronić swoich racji. Większość zajęć w Liceum Technicznym prowadzona była systemem ćwiczeniowo-laboratoryjnym. Szkoła zapewniała dobre przygotowanie ogólnokształcące i ogólnozawodowe umożliwiające dalsze kształcenie w krótkich cyklach w szkołach policealnych lub na studiach wyższych.

Pracownia przedsiębiorczości s.405, opiekun p. Alicja Żuchowska
PRACOWNIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI s.405

# Profil elektroniczny - absolwent tej klasy posiadał wiedzę z zakresu:
- budowy i projektowania układów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
- programowania w języku Turbo Pascal,
- budowy i obsługi komputera,
- serwisu sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych,
- wykorzystania komputera w pracy zawodowej.

# Profil mechaniczny - absolwent tej klasy w wyniku kształcenia w całym toku nauki potrafił:
- dobierać źródła informacji technicznej,
- odczytywać podstawowe informacje techniczne przekazywane w formie rysunku technicznego i komputerowego,
- przestrzegać obowiązujących norm technicznych,
- tworzyć algorytmy postępowania przy projektowaniu elementów maszyn i urządzeń technicznych,
- organizować stanowiska pracy w zakresie wykonywanych prac projektowych,
- wykonywać projekty typowych i nietypowych elementów konstrukcyjnych,
- obliczać elementy konstrukcyjne poddane różnym sposobom działania obciążenia,
- sporządzać dokumentację techniczną projektu elementu konstrukcyjnego.

Charakterystyka Liceum Ogólnokształcącego

Liceum ogólnokształcące było szkołą o czteroletnim cyklu kształcenia kończącą się egzaminem dojrzałości. W Liceum Ogólnokształcącym istniał wówczas jeden profil kształcenia - przysposobienie wojskowe. Absolwent tego profilu zdawał maturę, jednak bez dodatkowych kwalifikacji jak po Liceum Technicznym. Program nauczania obok przedmiotów ogólnokształcących obejmował dodatkowo przedmioty wojskowe.

Na poligonie w Kielcach-Bukówce
NA POLIGONIE W KIELCACH-BUKÓWCE


Aby zostać przyjętym do klasy o tym profilu należało:
- zdać egzamin wstępny (takie same zasady jak w innych szkołach),
- zdać test sprawnościowy (na dzień dzisiejszy nie znane są jeszcze wymagania),
- wykazać się nienagannym stanem zdrowia (weryfikacje pod tym kątem przeprowadzała wojskowa komisja poborowa).

Klasa 1Pw na boisku szkolnym
KLASA 1PW NA BOISKU SZKOLNYM


Cykl kształcenia dla profilu przysposobienie wojskowe przebiegał następująco:
- jeden dzień nauki był dniem wojskowym, podczas którego odbywała się nauka wyłącznie przedmiotów wojskowych,
- zostały zorganizowane dwa obozy: zimowy i letni,
- uczniowie otrzymali mundury,
- część zajęć wojskowych odbywała się w jednostce wojskowej w Kielcach.

Ze względu na brak porozumienia między MON i MEN powstała tylko jedna klasa o tym profilu (wychowawcą został p. Stanisław Paluch).

Charakterystyka profili kształcenia w ZSZ

Zasadnicza Szkoła Zawodowa była szkołą 3 letnią, po ukończeniu której absolwent zdobywał zawód. Szkoła kształciła w zawodach:
- monter - elektronik,
- elektromechanik,
- ślusarz - spawacz,
- monter instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych,
- mechanik - monter maszyn i urządzeń,
- operator obrabiarek skrawających.

Budynek ZSZ ul. Sandomierska 26a
BUDYNEK ZSZ - UL. SANDOMIERSKA 26a

W I-ej klasie nauka teoretyczna odbywała się przez cztery dni w tygodniu, w klasie II-ej i III-ej - przez trzy dni. Zajęcia praktyczne odbywały się na warsztatach szkolnych: w I-ej klasie trwały jeden dzień, w drugiej klasie - 2 dni w tygodniu. Zajęcia praktyczne były bezpłatne - uczeń nie musiał ponosić kosztów związanych z odbywaniem zajęć praktycznych.

Warsztaty ZSH ul. Sandomierska 26a
WARSZTATY ZSH - UL. SANDOMIERSKA 26a

Wszyscy uczniowie Zespołu Szkół Hutniczych w czasie nauki w szkole mogli zdobyć dodatkowe kwalifikacje np.:
- w zakresie spawania elektrycznego,
- eksploatacji urządzeń i instalacji elektroenergetycznych,
- naprawy sprzętu radiowo-telewizyjnego,
- otwierania własnej działalności gospodarczej,
- modernizacji i diagnostyki sprzętu komputerowego.

Warsztaty ZSH ul. Sandomierska 26a
WARSZTATY ZSH - UL. SANDOMIERSKA 26a

 
^ Do góry ^